Renault sokkoló búcsúja: F1-pillanatok, amik örökre megmaradnak!

Renault sokkoló búcsúja: F1-pillanatok, amik örökre megmaradnak!

FansBRANDS® csapata |

2025 tavaszára lezárult egy korszak a Forma-1 világában: a Renault, mely évtizedeken keresztül jelentős szereplője és alakítója volt a királykategóriának, végleg elköszönt az F1-től. A francia gyártó neve szinte összeforrt a sportág technikai forradalmaival, történelmi mérföldköveivel és persze világbajnoki sikereivel, melyek örökre beírták magukat az autósport nagykönyvébe.

A Renault először 1977-ben lépett a Forma-1 porondjára saját csapatként, és már akkor is forradalminak számított: ők építettek először turbófeltöltésű motort a száguldó cirkuszban. Az évek során a „sárga autók” egyre komolyabb ellenfelekké váltak, aminek eredményeképp 1979-ben Jean-Pierre Jabouille révén megszületett az első győzelem a francia nagydíjon. Ez a siker előfutára volt a turbós korszaknak, mely a 80-as években meghatározta a mezőny dinamikáját.

Az első gyári korszakot követően a Renault gyári csapata többször visszalépett, de a motorszállító szerepkörben valóságos legendává váltak. A Williams-Renault és a Benetton-Renault partnerség révén a 90-es években összesen hat konstruktőri és öt egyéni világbajnoki címet nyertek, köztük a Forma-1 történetének egyik legdominánsabb időszakát produkálva Alain Prost, Nigel Mansell, Damon Hill és Michael Schumacher révén.

FansBRANDS - Forma 1 rajongóknak

A Renault 2002-ben visszatért gyári csapatként, és a 2005–2006-os szezonban újabb aranykort éltek át Fernando Alonso vezetésével: két egymást követő szezonban nyerték meg mind az egyéni, mind a konstruktőri világbajnoki címet, ezzel letaszítva a Ferrari-Michael Schumacher párost a trónról. Alonso sikere a Renault történelme során kiemelkedő jelentőségű, hiszen 14 versenygyőzelmet és két címet hozott a francia gyártónak.

A 2010-es évek elején a Red Bull Racing-Renault páros uralta a szériát: 2010 és 2013 között négy egymást követő évben hódították el a bajnoki trófeákat Sebastian Vettel főszereplésével. Bár a Renault ekkor már csak motorszállítóként volt jelen, technikai megoldásaik és megbízható erőforrásaik a siker egyik kulcsát jelentették.

2016-ban újabb újjászületés következett: a Renault ismét gyári csapatként állt rajthoz, először a némileg átmeneti Lotus-F1 csapat átvételével. Az elkövetkező években ugyan többször is dobogóra álltak, a nagy áttörés és állandó élmezőnyös szereplés elmaradt, de számos tehetséges pilótának (például Daniel Ricciardo, Esteban Ocon) adtak lehetőséget. A csapat infrastruktúrája, valamint a viry-châtillon-i motorfejlesztő központ továbbra is a technikai haladás fellegvára maradt.

A 2021-es szezontól kezdődően a Renault már Alpine néven folytatta a szereplést, így a sportautómárka kapta meg a F1-es szereplés jogát. Bár a név változott, a technikai háttér, a szakemberek és a know-how lényegében ugyanaz maradt. Az Alpine révén továbbra is a Renault mérnöki öröksége játszik szerepet a Forma-1 fejlődésében, de a Renault márkanév idén végleg eltűnik a rajtrácsról.

A Renault F1-es öröksége 2025-ig szerteágazó és mély: technikai újításaikkal, motorsikereikkel és pilótáik teljesítményével meghatározó pillanatokat szereztek a sportág számára. Bár az aktív szerepvállalásuk befejeződött, a francia gyártó hozzájárulása örökre megmarad a motorsport történelemkönyvében, példaként szolgálva a következő generációk számára.

Hinterlasse einen Kommentar

Bitte beachte, dass Kommentare vor der Veröffentlichung freigegeben werden müssen.