A Formula 1 történelmében számos izgalmas és felejthetetlen versenyrajtot, illetve címért zajló ütközetet láthattunk – de kevés vetekszik a 2012-es Brazil Nagydíj feszült hangulatával és drámai fordulataival. Az Interlagosban megrendezett szezonzáró futam a Red Bull Racing német pilótája, Sebastian Vettel és a Scuderia Ferrari spanyol sztárja, Fernando Alonso között zajlott. Mindkét világbajnok esélytelenül küzdött a trófeáért, de végül Vettel rajt-cél küzdelmében hódította el történelmi, harmadik világbajnoki címét.
A szezon utolsó futamára Vettel 13 pontos előnnyel érkezett Alonsóval szemben, de a brazil pálya hírhedt a hirtelen változó időjárásról és a szűk, kihívásokkal teli vonalvezetéséről. Már a rajtnál látszott, izzik a levegő: Vettel autóját a második kanyarban Bruno Senna megpöccintette – a Red Bull hátulja súlyosan megsérült, a mezőny végére esett vissza, és a közvetítésekben is sokan azt hitték, Vettel esélyei elszálltak.
Alonso eközben remekül rajtolt, és a McLarenek mögé, a harmadik helyre már az első körben felzárkózott, majd a 62 körös káosz – amit záporok, ütközések és taktikai húzások tarkítottak – során esélye is nyílt a bajnoki címre. A verseny kulcsa azonban egyértelműen Vettel kitartása és higgadtsága volt, ahogy végül hatodikként intették le, míg Alonso csak a második helyet tudta megszerezni.

A futamot Jenson Button nyerte a McLarennel, de a világbajnoki párharc mindenkit lenyűgözött. Vettel autójának hátsó diffúzora a balesetben megsérült, komoly tapadást veszítve kellett visszakapaszkodnia – a 22. helyről a 6.-ra, miközben az eső időről időre mindent felforgatott. A bokszutca szinte folyamatosan forgalmas volt, a csapatok kockázatos gumiválasztásokat próbáltak bevetni, de Vettel stratégiája végül tökéletesnek bizonyult.
Alonso rendkívül koncentráltan vezetett, a maximumot hozta ki a Ferrariból. Csapattársa, Felipe Massa segítségével felzárkózott a dobogóra, de az előle haladó Button és az élete egyik legjobb futamát teljesítő Nico Hülkenberg (Force India) túlságosan elérhetetlennek bizonyultak. Az utolsó percekig reménykedtek Maranellóban, de a végső pontszámok Vettelt juttatták a csúcsra: mindössze 4 ponttal előzte meg Alonsót a szezon végén.
A 2012-es brazil futam kiemelte Vettel mentális erejét és azt, hogy a konstans teljesítmények legalább annyira meghatározóak, mint a versenyzői tehetség vagy a technikai háttér. A Red Bull az egész idény során folyamatosan fejlesztette az RB8-as modellt, tovább emelve a motorsport élvonalának technológiai színvonalát. A Ferrari ugyan többször visszazárkózott, de a végső márciusi hadjáratban Vettel és a Red Bull csapata bizonyult jobbnak.
Azóta eltelt bő egy évtized, de a 2012-es Brazil Nagydíj mindmáig a Formula 1 krónikájának egyik legintenzívebb végjátékaként él a rajongók emlékezetében. A sportág azóta is fejlődik: a 2025-ös évad új szabályai, Mercedesszel és Red Bull-lal folytatott küzdelmei, valamint az olyan fiatal tehetségek, mint Charles Leclerc vagy Oscar Piastri új dimenziókat nyitnak meg a világbajnoki harcban. De a 2012-es dráma örök példa marad arra, miért szeretjük ennyire ezt a sportot.
```