Ezért büntették meg a McLarent Las Vegasban – Megdöbbentő szabályszegés!

Ezért büntették meg a McLarent Las Vegasban – Megdöbbentő szabályszegés! - FansBRANDS®

FansBRANDS® csapata |

Az idei 2025-ös Forma-1-es szezonban egy, a szabályokat érintő technikai kérdés került reflektorfénybe a Las Vegas-i Nagydíj után. A McLaren csapatát az FIA vizsgálat alá vonta, miután kiderült, hogy a versenyautó padlólemezén (plank) túlzott mértékű kopást észleltek a futam leintését követő ellenőrzés során. Ez a történet nem csupán a műszaki részletek miatt izgalmas, hanem miatt is, mert rávilágít: mennyire aprólékos és szigorúan betartandó előírások mellett versenyeznek a Forma-1 csapatai.

A "plank wear", vagyis a padlólemez kopása az 1994-es Ayrton Senna tragédiáját követően bevezetett szabályrendszer része, amelynek célja a túlzottan alacsonyan futtatott autók kiszűrése, ezáltal a biztonság növelése. A sportági regulációk kifejezetten előírják, hogy a padlólemez kopó részéből legfeljebb 1 millimétert veszthet el a teljes 10 milliméteres vastagságból egy verseny hétvégéjén. A McLaren MCL38-as versenyautójának padlóján viszont ezt az értéket meghaladó kopást találtak, ami felvetette a szabályszegés gyanúját.

A vizsgálatok során az is kiderült, hogy nem direkt csalásról vagy tiltott megoldásról van szó, hanem arról, hogy a pályaviszonyok – a Las Vegas-i utcai pálya egyedisége, a huplik folyamatos jelenléte, valamint az extrém alacsony hőmérséklet – a vártnál nagyobb igénybevételt jelentettek a padlólemez számára. A McLaren mérnökei elmondták, hogy a szokásos futam előtti kalkulációk alapján elegendő tartalékkal indultak, ám végül a realitás meghaladta a szimulációkat.

Formula 1 rajongói bolt - FansBRANDS

A szabályzat kimondja: ha a padlólemez kopása a limiten túl van, az adott autó eredményét törölni kell. Nincs mérlegelési lehetőség, a következmény automatikus kizárás. Ez idén már nem az első eset: a tavalyi szezonban például Lewis Hamilton és Charles Leclerc is hasonló okból veszítettek el pontokat. Az FIA ezzel is igyekszik biztosítani, hogy egyetlen csapat se nyerhessen előnyt az autómenedzsment szürkezónáiból.

A McLaren ügyvezetője, Andrea Stella úgy nyilatkozott: a jövőben még pontosabb előzetes szimulációkat készítenek, különös tekintettel az extrém pályakörnyezeti tényezőkre. Kiemelte: "Együttműködünk az FIA-val, és elkötelezettek vagyunk a szabályok maximális betartása mellett. Örülünk, hogy a problémát feltárták, hisz ezzel mindegyik csapat ugyanazon feltételek mellett versenyez." Ez a hozzáállás példaértékű, hiszen a verseny szelleme épp abban áll, hogy a határokat tisztességes keretek között kell keresni.

A Las Vegas-i hétvége után több csapat – nem csak a McLaren – vizsgálja felül a futómű, a padlólemez és az autók beállítását utcai pályákon, ahol a szokatlan felületi egyenetlenségek, a hideg és gyors kanyarívek párosítása váratlan kihívásokat teremt. Nem kétséges, hogy az FIA által alkalmazott szigorú ellenőrzések fenntartják a mezőny technikai integritását, és garantálják a sportág jövőbeni tisztaságát.

A 2025-ös szezonban minden eddiginél fontosabb a részletekre való odafigyelés, mert az F1 fejlett technikai világában akár néhány tizedmilliméter is különbséget jelenthet a siker vagy bukás között. A Las Vegasban történtek emlékeztetnek: bármekkora a tempóharc, a szabályok egyetemleges érvényessége az első – a sportág hitelessége és rajongói elkötelezettsége érdekében.

Szólj hozzá

Kérjük, vegye figyelembe: a megjegyzéseket a közzététel előtt jóvá kell hagyni.