Az elmúlt években a Forma-1 világa jelentős átalakuláson ment keresztül, nemcsak a technikai szabályok, hanem a csapatokon belüli stratégiák szempontjából is. A McLaren istálló két fiatal tehetsége, Lando Norris és Oscar Piastri is határozott véleményt formált arról, hogy miként lenne érdemes a jövőben kezelniük a versenystratégiákat. Mindkét pilóta úgy gondolja, hogy a csapatnak nagyobb rugalmasságot kellene biztosítania számukra a taktikai döntések meghozatalában, hogy minél jobban kihasználhassák az adott versenyhelyzeteket.
A csapaton belüli csaták, illetve csapattársak közötti versengés mindig is a Forma-1 egyik legérdekesebb és legizgalmasabb aspektusa volt. Az elmúlt szezonokban láthattuk, hogy a McLarennél is egyre jobban kiéleződnek ezek a párharcok, különösen mióta a roppant tehetséges Lando Norris mellett megérkezett az ausztrál újonc, Oscar Piastri is. Utóbbi gyorsan bizonyította, hogy nem csak a jövő embere, már most is minden hétvégén komoly tempóra képes, ami új helyzet elé állította a csapatot stratégiában is.
Norris és Piastri egyaránt hangsúlyozta, hogy nyitottabb, flexibilisebb versenystratégiát szeretnének látni a McLarentől, ezzel elősegítve a versenyzők közötti valódi megmérettetést, ugyanakkor biztosítva, hogy mindenki a saját esélyei szerint harcolhasson a pontokért és a dobogós helyezésekért is. Ez különösen fontos lehet olyan fordulatos versenyeken, ahol a gumiválasztás, a kiállások időzítése vagy akár a safety car periódusok gyors alkalmazkodást igényelnek.

Természetesen nem titok, hogy a nagycsapatok – köztük a McLaren is – gyakran alakítják úgy stratégiájukat, hogy egy adott helyzetben előnyösebb pozícióba hozzanak egy pilótát, például a pontverseny állása vagy a bajnoki aspirációk miatt. Azonban a jelenlegi McLaren felállásban – ahol mindkét versenyző képes hasonló teljesítményre – jelentősen megnő annak a jelentősége, hogy mennyire maradnak igazságosak és átláthatóak a stratégiai döntések.
A modern forma-1-ben a stratégia állandóan változik: az élmezőnyben eltelt milliszekundumokkal lehet trükközni, egy kiállás időpontja vagy egy váratlan esőfelhő is felboríthat mindent. Norris és Piastri azt szeretnék elérni, hogy amennyiben mindkettejüknek különböző lehetőségei vannak a sikerre, ne egyetlen, egységes „csapatstratégia” kötné meg kezüket, hanem maguk dönthessék el, ki mit próbál be a pályán.
Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke nyitott a versenyzői javaslatokra, de kiemelte, hogy az első számú prioritás mindig is a maximális csapatteljesítmény és a jó pontszerzés lesz. Ennek érdekében folyamatosan elemzik a pilóták visszajelzéseit és a stratégiai lehetőségek adta előnyöket, azonban nem zárják ki, hogy szükség esetén be kell avatkozniuk a csapat érdekei miatt.
A szurkolók számára ezek a változások még izgalmasabbá tehetik a versenyeket, hiszen így valóban látványos csaták alakulhatnak ki már a McLarenen belül is. A fiatal csapattársak extra motivációval vághatnak neki minden hétvégének, tudva, hogy egy-egy jó stratégiai húzással akár maguk mögé utasíthatják egymást. Ez pedig nemcsak a csapat szempontjából eredményes, hanem a semleges rajongók számára is valódi sportszínházat jelent!
A McLaren 2024-es fejlődése és újjáéledése már így is világszerte felkeltette a figyelmet. Ha Norris és Piastri valóban még nagyobb szabadsággal versenyezhet egymással, az tovább fokozhatja a csapat sikereit, és izgalmasabbá teheti a világbajnoki sorozat középmezőnyének csatáit is. Az elkövetkező futamokban mindenképp érdemes lesz figyelni, hogyan alakulnak a wokingiakon belüli stratégiai döntések – és nem kizárt, hogy pont ezek döntik majd el a csapat sorsát az évad során.