Az idei Formula–1-es idény közepére sem csillapodott a vita a versenyzési irányelvekről, különösen azok után, hogy a holland világbajnok, Max Verstappen ismét élesen kritizálta a sportvezetés által hozott szabályokat. Verstappen szerint a jelenlegi iránymutatások túl bonyolultak, és nem szolgálják a versenyzők érdekét, miközben egyre több helyzetben okoznak bizonytalanságot mind a pilóták, mind a csapatok között.
A Red Bull sztárpilótája rámutatott, hogy a szabályok gyakori változtatása és azok értelmezésének kiszámíthatatlansága nem teszi lehetővé a természetes, ösztönös versenyzést. Verstappen szerint a sport alapvető elemei közé tartozik, hogy a versenyzők a lehető legjobb teljesítményt hozzák ki magukból, miközben tiszteletben tartják ellenfeleiket, de a folytonos iránymutatások túl sokszor korlátozzák a valódi küzdelmet és show-t, amit a szurkolók is várnak a Formula–1-től.
Az FIA legutóbb a 2025-ös szezon kezdetén módosított egyes versenyezési szabályokat, különösen a pályaelhagyásra, a védekezésre és a kanyarokban alkalmazott előzési manőverekre vonatkozóan. Az új iránymutatások célja az volt, hogy egyértelműbbé tegyék a sportszerű versenyzés határait, ugyanakkor a pilóták – köztük Verstappen is – továbbra is elégedetlenek azzal, hogy az egyes szituációkat versenyről versenyre eltérően értékelik a sportfelügyelők.
A holland pilóta szerint a versenybírók gyakran eltérő döntései megtörik a sport egységességét, és könnyen frusztrációt szülnek a pályán. Verstappen kijelentette, hogy az volna a legfontosabb, ha visszatérnének a pilóták nagyobb felelősségvállalásához, és hagynák kibontakozni a természetes versenyhelyzeteket. Véleménye szerint a túlzott bíráskodás elveheti a versenyek izgalmait, és csökkentheti a nézők élvezetét is.
A Formula–1 vezetése ugyanakkor azt hangsúlyozza, hogy a biztonság és a sportszerűség mindenek felett áll. Az FIA folyamatosan együttműködik a pilótákkal, a csapatokkal és különböző technikai szakértőkkel annak érdekében, hogy a szabályok megfeleljenek mind a versenyzők, mind a közönség elvárásainak. 2025-ben például digitális rendszerek segítik a pályaelhagyások és kontaktok objektív értékelését, ugyanakkor a végső döntés továbbra is a felügyelőké marad.
Az új szabályozások között kiemelt hangsúlyt kapott, hogy a pilótáknak a külső íven végrehajtott előzéseknél elegendő helyet kell hagyniuk egymásnak, illetve hogy a pálya szélét nem hagyhatják el büntetlenül, ha azzal előnyt szereznek. Ugyanakkor a versenyzők abban egyetértenek, hogy a pályán minden szituáció egyedi, ezért az iránymutatások túlzott merevsége néha inkább árt, mint használ.
A szurkolók és szakértők egy része Verstappen véleményéhez csatlakozik, hiszen a Formula–1 varázsának elengedhetetlen része a kemény, határon mozgó küzdelem. Az FIA-nak azonban nehéz dolga van: olyan, mindenki számára elfogadható rendszert kell kialakítania, amely egyszerre garantálja a biztonságot, az igazságosságot és a látványos versenyzést.
Amint az idei szezon további futamai közelednek, sokan várják, hogy a sport irányítói és a versenyzők közösen dolgozzanak ki egy rugalmasabb, életszerűbb irányelveket, amelyek visszaadják a Formula–1 régi fényét, miközben megfelelnek a modern elvárásoknak és technológiai kihívásoknak is. Addig is a rajongók minden versenyen figyelhetik, hogyan alkalmazzák a pilóták a szabályokat, és mihez képes igazán a sportág jelenlegi generációja.